Gratis strøsand til eldre og uføre

Publisert av Ragnvald Johnsen den 18.01.21.

Mardahl maskin, Lions Club Orkdal og Orkland frivilligsentral sørger nok en gang for at eldre og uføre i Orkland får gratis tilgang til strøsand.

Lions Club Orkdal og Orkland frivilligsentral viderefører det populære tilbudet om utkjøring av gratis strøsand til eldre og uføre. Tilbudet ble opprettet i fjor.

- Det hele startet med at Geir Mardahl i Mardahl maskin hadde en del sand stående til overs. Han spurte om vi ville ha den, noe vi takket ja til. Siden har han sagt at det er bare å spørre om vi trenger mer. Han liker formålet, sier leder i Lions Club Orkdal, Ragnvald Johnsen, til ST.

Han håper at tilbudet kan fortsette også i årene som kommer.

960 kilo

- Det meste vi fikk inn av strøsand i fjor, ble delt ut. Nå er snøen her på ny, så dette kommer akkurat som bestilt, smiler han og nikker mot de 120 bøttene som han og Lions-kollegene Morten Singsaas og Thor Meyer nettopp har båret inn i frivilligsentralens lokaler på Orkanger.

Hver bøtte veier cirka 8 kilo, hvilket betyr at Mardahl i denne omgang har gitt bort cirka 960 kilo med strøsand.

- Det er viktig å påpeke at dette tilbudet gjelder i hele Orkland, sier frivilligsentralens leder, Eva Solstad.

- Påfyll hos Sampro
- Vi skulle gjerne gitt til alle, men vi skal ikke ta fra de som selger strøsand omsetningen, heller. Derfor gjelder tilbudet kun for eldre og uføre, fastslår Johnsen.

De som har behov for en bøtte, kan ta kontakt med frivilligsentralen. Frivillige fra lionsklubben eller frivilligsentralen stiller så opp for å kjøre ut strøsandbøttene. For de som har anledning, er det også mulig å besøke frivilligsentralens lokaler for å hente.

- Folk får maks to bøtter hver. Blir det for lite, har de muligheten til å stikke innom Sampro for å få påfyll, sier Solstad.

Johnsen tilføyer:

- De som ikke er særlig bevegelige, kan bare ringe på nytt, så skal vi sørge for at de får det de trenger.

- Hvorfor gjør dere dette?

- Fordi vi trives med å hjelpe folk. Tilbakemeldingene var så gode i fjor, at vi gjerne ville fortsette, fastslår Lions-lederen.

Foto: Her har Morten Singsaas, leder Ragnvald Johnsen og Thor Meyer fra Lions Club Orkdal, nettopp levert 120 bøtter med strøsand til Orkland frivilligsentral sine lokaler, her representert av leder Eva Solstad.

Tekst og foto: Jan Are Melgård, Avisa Sør-Trøndelag.